Navn:
Sted: Oslo, Norway

Jeg skriver om det jeg tenker på, lurer på, liker og ikke liker. Det går en del i kultur på forskjellig vis.

1.7.06

Smittsom glede

Blikket mitt vandrer langs veggene i byen. Jeg begynte med det for en del år siden, og når det belønnes med små gaver baller det bare på seg.

Det er et sammensurium av skitne bygårder der rødfargen som er blitt blass av støv og eksos brytes opp av raske signaturer med svart sprittusj, graffiti med hvite boble-bokstaver eller sjablongbilder.

At noen fargelegger byen og eier den gir meg stor glede. Og når den gleden smitter blir jeg glad.

Og gleden smitter, den gjør faktisk det.

Jeg liker å ta bilder av det jeg ser og jeg liker å snakke om det.

Jeg forteller om det til moren min, jeg diskuterer det med min E og med venner og kollegaer.

Plutselig får jeg beskjeder om at moren min henger ut over broer for å få dokumentert graffiti i Grenlandsområdet. Og venner forteller stadig om sjablongbilder eller annen street-art de har lagt merke til på sin vei.

Og noen, som M da hun var i Bergen i mai, tar bilder og sender meg dem på mail.

Her kommer et lite utvalg av bilder tatt av mine street-art-venner som også ser på malingen på byens vegger med nye øyne.

Vær så god.


Dolk er en av de mest profilerte (?!) norske street-artistene jeg vet om, og han er ganske aktiv i Bergen. M tok bildene i mai i år.

Her er også en billedserie fra Oslo fra i fjor hos streetart.no.

Denne sjablongen er hentet fra et kjent fotografi fra Vietnam-krigen. Historien til bildet og originalbildet finner du hos Confuse a cat Ltd. Der ser du også et godt eksempel på hvordan street-art-bildene forandrer seg utfra tid eller sted.

Under her er bildet min mor jobbet hardt for å få tatt i Grenland.

Uttrykket fra graffitiverdenen syntes hun at hun fant igjen i havgapet i Nevlunghavn.

4 Comments:

Blogger Einar said...

En kamerat av meg sier at han har begynt å legge merke til en masse sjablonger i byen der han bor (Bergen) etter at jeg begynte å blogge om det. Men så er det jo usannsynlig stilig å oppdage sånt i bybildet også.

Bilsjablongen var forresten svært stilig. Mulig det er en referanse til et amerikansk "destruction derby", hva vet jeg.

9:59 p.m.  
Blogger Sometimes said...

Det er det absolutt. Og det er så mye!

9:52 p.m.  
Anonymous relax said...

Ja, du er smittsomt entusiastisk.
Også jeg ser på tagging med nye øyne! Men jeg undres; når er det hærverk og rent griseri..for det er det vel også?...så langt har du bare skrevet positivt om fenomenet.

9:57 p.m.  
Blogger Sometimes said...

Jeg tenker at det er nok av dem som skriver om og fokuserer på problemene med tagging og graffiti. Den siden av saken er grundig belyst for å si det sånn.

Jeg ønsker å bidra til at man kan se det pene i det som er definert som stygt.

For meg er det ikke noen klar grense for hva som er hærverk og griseri og hva som har noen verdi, men det er opplagt at ikke alt som sprayes på en vegg er fint.

Det trenger det heller ikke å være.

Poenget mitt er at graffiti og tagging også skal ha sin plass og er viktige kulturuttrykk i en stor by.

Så får man heller vaske litt og male litt iblant hvis man synes det blir for ille.

12:02 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home