Navn:
Sted: Oslo, Norway

Jeg skriver om det jeg tenker på, lurer på, liker og ikke liker. Det går en del i kultur på forskjellig vis.

4.7.06

Bøker med syltetøyflekker er best

En brun pappeske fra barndomshjemmet måtte tømmes og fordeles mellom meg og min søster. Det skjer fra tid til annen når husets herre trenger mer plass.

Denne inneholdt bøker. Slitte deilige bøker med bretter, rifter, kulepennstreker og syltetøyflekker.

Med Småttisen som snart runder to i huset blir det mye lesing av barnebøker. Jakten på gode barnebøker har begynt.

Jeg valgte de bøkene som minnet meg om å sitte mykt i det smårutete skjørtefanget til mamma når hun leste høyt.

Størst gjensynsglede fikk jeg av boka "Da snøen kom".

Ikke fordi historien er så fantastisk, men fordi bildene er det. Bare se her.

Boka, eller egentlig er det et hefte, er fra 1973 og handler om en liten brun gutt som koser seg med det første snøfallet. Ezra Jack Keats laget nydelige illustrasjoner og har fått flere priser for sine barnebøker.

Nå er den bare å oppdrive i gamle esker eller på antikvariat tror jeg.

"Jo visst kan Lotta sykle" var også deilig å se igjen. Bildet av den rosa tøygrisen hennes spent fast på den røde sykkelen og det trassige blikket til Lotta lå nøyaktig kopiert i hodet oppdaget jeg.

Det gjorde følelsen da hun mister armbåndet med grønne og røde steiner som hun fikk av snille fru Berg også...

Opp fra esken dukket også "Hvem skal trøste knøttet?".

Tove Jansons univers er jo udødelig. Lille knøttet som er så engstelig og alene. Det er mørkt og frodig på samme tid.

Overaskende fornøyd ble jeg over å finne litt dølle "Bobo på landet". Denne boka med fotografier av en liten lyslugget gutt som opplever griser, hester og høner på det danske bondelandet ble aldri noen klassiker.

Det viser bare at barnegleder har sin egen logikk.

Det samme gjelder nok "Nysgjerrige Nils", trodde jeg. Apen hjelper blant annet avisbudet med å sykle rundt og dele ut aviser fra en knallgul veske. Et raskt søk viste at jeg ikke følger med.

Dette er faktisk en klassiker som lever i beste velgående. Til og med som dataspill.

Nå står bøkene oppmarsjert i bokhylla til Småttisen. "Da snøen kom" har allerede fått seg enda en flenge. Og Bobo viser seg å være en hit også for henne.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jeg er så enig med deg! Jeg elsket også da snøen kom! Jeg husker at jeg fikk tre hefter fra bokklubben, den og nysgjerrige nils og kamelen som gikk aftentur! De kom i 1973. Dessverre har min mor kommet til å kaste disse. Skulle gjerne likt å se dem igjen - men de er tilsynelatende umulige å oppdrive

12:59 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home