Navn:
Sted: Oslo, Norway

Jeg skriver om det jeg tenker på, lurer på, liker og ikke liker. Det går en del i kultur på forskjellig vis.

21.6.06

En skjønn biltur med barn i bilen

Jeg skal på en hyggelig tur, men det eneste jeg klarer å tenke på er at det tar seks timer (minst!) med bil å komme dit. I bilen skal det sitte en toåring.

Vanlig samtale etter to minutter i bilen:

Småttisen: Mamma, - sitter fast! (Hun sitter og drar demonstrativt i de blå selene i barnesetet og ser oppgitt på meg.)

Sometimes: Ja, jeg vet det. Du skal sitte fast. Mamma sitter også fast. Vi må ha på belte når vi kjører bil.

Og sånn fortsetter det (og mye værre så klart... hyling og hele pakka).

Ikke misforstå, det er en utrolig grei og søt toåring, men hvor søt klarer en toåring å være fastspent i bilsetet i seks timer? Man kan kanskje også like gjerne snu det hele på hodet og stille det samme spørsmålet om mor...

Ferieplanene kiler i bakhodet og det aner meg at jeg ikke er den eneste desperat på jakt etter barn-på-reise-triksene. Småttisen er bare to år. Jeg har ikke et hav av erfaring å øse av.

Noe godt å putte i munnen er så klart det elementære, men bak den lettvinte løsningen vet jeg i alle fall om to ubehagelige feller...

Småttisen min skal få gasse seg med:

* steinfrie druer
* potetgull
* smokk
* små dukker/klosser/bøker/dyr
* evinnelig tralling fra mor
* og selvfølgelig mange pauser så turen kommer til å ta ti timer, ikke seks.

Noen bedre?

5 Comments:

Blogger fr.martinsen said...

Kassett. Sånn stygg barnesangkassett der jente på 9 år synger, det hjelper.

12:13 a.m.  
Blogger Ragnhild said...

Vi kjørte hver sommer fra Hammerfest til Karmøy da vi var små (rundt regnet 2500 km, sukk) - og da hørte vi masse på sånne kassetter med musikkspill - masse sanger og litt fortelling. Spesielt godt husker både far og datter i huset "Eselet Freddy" om hvor viktig det var å være en god venn.

Lykke til med kjøreturen!

12:17 a.m.  
Blogger Sometimes said...

Hei fr.martinsen og ragnhild. Der kan dere se - totalt urutinert. Jeg hadde ikke tenkt på cd engang. jeg rekker å skaffe det før vi drar...

12:21 a.m.  
Blogger Ragnhild said...

Ulempen med cder under bilturer, er at det er fare for at du kommer til å huske alle sangene på plata utenat tyve år etter.. :-D

10:32 a.m.  
Blogger Sometimes said...

Det kan jo i så fall også komme godt med når man skal begynne å tralle for en liten småttis selv omtrent på den tiden...

7:34 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home