Navn:
Sted: Oslo, Norway

Jeg skriver om det jeg tenker på, lurer på, liker og ikke liker. Det går en del i kultur på forskjellig vis.

12.6.06

Ekte nordmenn "liker" å bade i kaldt vann

De gjør det uten å klage. Sånn er det. Det er de oppdratt til. "- Tenk så deilig det blir etterpå!"

Jeg har vært der. Jeg vet hvordan det er å presse seg uti råka som noen har hakket til med en øks og jeg har hoppa fra tiern (ok, 7, 5 da) bare for å imponere.

Det har jeg slutta med nå.

Fordi jeg fryser... Det er ikke deilig å bade i Norge selv om det er 28 grader på land. Det er nemlig bare 16-17 grader i vannet nå, og det er for kalt.

Likevel kaster friskusene seg uti. Blidt og ikke minst overtalende.

De bare tøffer seg. De velter seg rundt som enorme selunger, svømmer 19 meter utover og roper med entusiastisk stemme til nølerne på land;

- Kom uti da vel. Det er deeeeilig....

Nettopp. Veldig deilig, tenker jeg og setter meg bedre til rette i sola og tar en stor slurk øl.

De lurer ikke meg, kvasitøffingene.

Hvem er det egentlig som er pyser her? Hvor tøft er det å late som man er tøff bare for at andre skal synes at du er tøff...? Og hvor pysete er det å ikke tørre å si det rett ut som det er; jeg orker ikke å bade.

Jeg bare spør.

3 Comments:

Anonymous relax said...

Det er ikke sant. Det er 18,5 grader i vannet i dag. Det er kaldt med det samme. Men det går over. Deilig! Deilig med en svømmetur og deilig å være tøff!!

9:25 p.m.  
Blogger Sometimes said...

Så du er en sånn "tøffing" du da? Jeg må innrømme at i dag har jeg helt overraskende badet. jeg prøvde vel å tøffe meg likevel da - og det var faktisk ikke så verst. Jeg er ikke villig til å gå lenger.

2:52 p.m.  
Blogger Scholiast said...

Det hender jeg bader selvom det er under 25 grader i vannet, men da skal det være veldig varmt i lufta og / eller barna skal ha behov for hjelp & selskap. For de bader naturligvis så fort isen har gått..

9:21 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home