Navn:
Sted: Oslo, Norway

Jeg skriver om det jeg tenker på, lurer på, liker og ikke liker. Det går en del i kultur på forskjellig vis.

10.5.06

Ulovlig javel, men er det ikke rått?!

Mange blir forbanna når noen tar seg til rette, løfter sprayboksen med svart maling, klasker sjablongen på veggen og etterlater seg sitt nøye utstuderte merke for dagen. Jeg er ikke en av dem.

Tvert imot. Jeg blir glad. Jeg synes det er fint. Det viser at byen lever.

En street art-kunstner driver aktivt i undergangen mellom Trøndergata og det gamle polet på Torshov.

Jeg snakker om street art. Det kan være så mye, men i det siste har jeg sett meg om etter små og store sjablongbilder i gatene. Det hadde så klart vært et skikkelig dårlig tegn om Oslo ikke hadde det.

Denne gutten er lett å få øye på på muren ovenfor gamle Ringnes i Toftes gate i Oslo.


Greit. Det er ulovelig. Akkurat som graffiti og tagging, men jeg vil heller leve i en by som gir meg slike deilige små overaskelser, enn at alle skal følge akkurat de reglene.

Politikere for graffiti? Nulltoleransen mot spraying på vegger i Oslo er heldigvis opphevet denne våren. I mars bestemte komunen at det skal være opp til bydelene om de skal ha lovlige graffittivegger (om noen gjør det gjenstår å se).

Og graffiti kommer stadig lenger inn i varmen. Under siste valgkamp ble alle partilederne etter tur fotografert foran en graffitivegg og portrettert i en av landets største aviser...

Flere vegger blir tilgjengelige for folk utstyrt med spraybokser, Tiramteatret har for eksempel kommet over en konkurranse om å dekorere inngangspartiet til Opera Software i Oslo med graffiti.

Det holder ikke. Noen må ta seg av å spraye i underganger og nederst ved asfalten på gatehjørnet også...

"My little pony" står i Schleppegrellsgate på Grünerløkka.

Merking og mening. Motivasjonen til sjablongmalerne er forskjellig. Noen driver humor, noen driver politikk og noen driver estetikk, eller alt på en gang som legenden Banksy.

En norsk streetart-kunstner sier dette om sjablongbildene sine til graffiti.no: "Drivkraften er at jeg vil lage "kunst" som folk vil huske. Jeg har stor tro på at jeg gjør det rette. Motivasjonen er å bli jævlig god."

Denne står også i undergangen på Torshov. Har man først begynt å legge merke til det får man et morsomere blikk på byen. Det er min erfaring.

Kritisk uten spraying. Tilbake til hvorfor det hadde vært krise med en hovedstad uten streetart, graffiti og tagging.

Byer trenger sjel og det får de når folk bruker og eier byen. Kreativitet har alltid bodd i undergrunnen.

Se flere av mine ferske bilder fra Oslo og street art fra Tokyo, Europa og New York.

3 Comments:

Blogger Kristine said...

jeg har gått i de gatene mange ganger, men jeg la ikke merke til før nå at veggene var så fine. Jeg liker den lille ponnien som hopper mellom taggingen.

11:23 p.m.  
Blogger Einar said...

Jeg deler definitivt din entusiasme: Sjablonger/stensiler er fantastiske innslag i bybildet.Ikke så rent sjelden er de også treffende innslag i samfunnsdebatten.

Litt egenreklame: I tillegg til å ha postet noen stensiler tidligere, har jeg nettopp begynt serien "Ukens Stensil til Allmennheten" på min egen blogg for å kunne poste noe av alt dette fine. Forhåpentligvis til glede for flere enn meg.

2:08 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Veldig fint at du intresserer for street-art og graffiti. Jeg elsker det jeg å, men er veldig ny. Har forsiktig begynt med klistremerker:) Men graffitien kommer nok den å:) Begge fenomenene er jo fantastiske, men graffiti blir penere å se på når artisten har hadt god tid. Masse graffiti suger jo, men mange klarer å lage noe mye fint etter lang trening. Og egentlig hvor skulle de klart å lage noe fint vist de ikke prøvde seg på ulovelige vegger uansett. Ulovelig street-art blir ofte mye finere en ulovelig graffiti i bybildet. det er min mening, men i street-art henger/sprayer man jo opp et ferdig produkt, mens i ulovelig-graffiti sprayer man for frihond opp noe under tidspress(under-tidspress de fleste gangene) for frihond!:) Mye tagging er stygt synes jeg, men fine, nøye signaturer som folk har brukt litt tid på å utvikle er jo veldig fine.

Bra blogg!

1:32 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home