Navn:
Sted: Oslo, Norway

Jeg skriver om det jeg tenker på, lurer på, liker og ikke liker. Det går en del i kultur på forskjellig vis.

25.5.06

Pussig om Nansen og Louis Vuitton

Hva var Fridtjof Nansen spesialist i før han ble polfarer og nobelprisvinner?

Da jeg tok turen til Nobels fredssenter forventet jeg så klart å komme ut av dørene på det gule vestbane-bygget med mer kunnskap enn da jeg kom inn. Jeg er litt overrasket over hva det var som festet seg...

Der finnes jo Nobels hage med 1000 lysdioder og bilder av alle de 94 personene som har fått fredsprisen. De har Nobelkammeret med en magisk bok og de har en fotoutstilling om menneskers søken etter Gud...

Men at jeg skulle få vite at Fridtjof Nansen egentlig var spesialist på slimålens nervesystem var jeg ikke forberdt på. Det kommer jeg til å huske!

PS:
Jeg kom over at Nasjonalbiblioteket har et fantastisk digitalt bildearkiv fra Nansens liv og legger ved lenke.

PPS:
Nobels fredssenter hadde også en utrolig kul tapet i ett av rommene. En slags intellektuell variant av Luis Vuittons mønster. Der motehuset reklamerer for seg selv er det bittesmå portretter av all verdens fredsprisvinnere.

Dessverre solgte de det ikke som tapet, bare gavepapir, men det funker kanskje like bra?

4 Comments:

Blogger Blåblogg said...

Jeg snakket iallefall mye med Fridtjof på telefon på 17. mai :)

3:52 a.m.  
Blogger Sometimes said...

Gjorde du? Hm i forbindelse med 17. mai-talen?

9:22 a.m.  
Blogger Rambukk said...

Rambukk passerer fredssenteret hver dag, men har ennå ikke vært inne. Det skal det gjøres noe med nå...

1:09 a.m.  
Anonymous Anonym said...

NSU - 4ever, 5210 - rulez
gandon
gandon

7:28 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home