Navn:
Sted: Oslo, Norway

Jeg skriver om det jeg tenker på, lurer på, liker og ikke liker. Det går en del i kultur på forskjellig vis.

7.5.06

Med rumpa i veien for kunsten

I pintrange olabukser og bar overkropp skrever Marianne Aulie foran det gulaktige og rødlige maleriet hun driver og maler. Teksten til den store annonsen for Aulie og Galleri Sand på forsiden av Aftenpostens kulturbilag er slik:

"Have a closer look mr. Andersen"

Jeg tror Marianne, Vebjørn og Aune ler seg ihjel......

Annonsene for galleriet, som har filialer både i Oslo, Fredrikstad og New York (?!), har lenge vært blikkfang i avisa. For en drøy uke siden toppet det seg for kunsthistoriker Stig Andersen. Han måtte bare få sagt fra om hvor trashy klovne-bildene til Marianne Aulie er.

Jeg mener annonsene for Galleri Sand i seg selv fungerer som en slik advarsel... Det er tross alt nesten ikke mulig å se maleriet bak Mariannes smale figur.

Selger som hakka møkk? Men hvilken rolle spiller det om åndssnobber og kritikere synes klovne-bildene er kunst eller ikke. Etter markedsføringsbudsjettet å dømme selger Marianne Aulie bilder. Mange bilder.

Folk vil tydeligvis gjerne henge klattete klovner i optimistiske farger på veggen og Marianne Aulie og familien Sand kan le hele veien til banken.

Det er vel derfor hun kan vise storsinn, takke for debattinnlegget og hilse mr. Andersen med å trykke rumpa enda tettere opp i linsa.

Cash is king.

9 Comments:

Blogger Einar said...

I disse Frp-tider: Bilder for "folk flest", med andre ord?

Uansett, "Cash is king" pleier jo å overkjøre enhver debatt.

1:04 a.m.  
Blogger fr.martinsen said...

Jeg er klar over at det er et kunst-skjellsord, men på hvilken måte er ikke sentimentalitet en følelse blant de andre vi har i registeret? (andersen)

6:23 p.m.  
Blogger Sometimes said...

Til Einar: Helt klart kunst til folket. På Skeidar kan du kjøpe bilder av Marianne Aulie til 799 kroner.

Til fr.martinsen: Kan det være sånn at dårlig utført sentimentalitet blir dårlig mens godt utført sentimentalitet ikke virker så klissete sentimentalt. Sterke følelser finner man jo i kunst, men det er kanskje når det blir svermerisk eller søtladent det bikker over for for eksempel Andersen?

2:21 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Huff Huff ... Marianne. Har Sandgutta hjernevasket deg helt. Du som var et normalt tenkend menneske.

7:54 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Mener virkelig Sand og co at det har peiling på kunst, og at historien kommer til å vise at de har rett.
Skremmende.

11:53 p.m.  
Blogger fr.martinsen said...

Jeg vet ikke.

Men i dag så jeg annonsen på ordentlig i avisa og måtte le, jeg kunne ikke forestille meg at det var så vulgært.

I tillegg var det et dikt med denne gangen, Madonna heter det:

"Jeg vil være jomfu for deg min eneste. Ligge på et hvitt laken og føle at du røver meg ut av mors armer. Du skal få se meg inn i øynene til du smelter inni meg."

My god.

12:30 p.m.  
Blogger Sometimes said...

Marianne Aulie selger også denne bloggen. Det er påfallende mange som kommer hit gjennom å google hennes navn...

Peterandrej.com gjorde meg oppmerksom på at Aulie ikke tok lett på kritikken i det hele tatt...

9:12 a.m.  
Anonymous Anonym said...

ei rumpe i en trang olabukse? "Ikke bare på plakater med Marianne Aulie! Men OGSÅ på gata nær deg!" tidenes debatt er i gang.. :D

6:31 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Men hvem var det Marianne navnga som voldteksmenn idag?

4:21 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home