Navn:
Sted: Oslo, Norway

Jeg skriver om det jeg tenker på, lurer på, liker og ikke liker. Det går en del i kultur på forskjellig vis.

22.5.06

Det finnes rånere i Oslo

Jeg er blitt anbefalt å glemme akademiker-oppdragelsen min, lene meg tilbake i bilsetet med en hånd på rattet og kjenne lukta av svidd gummi.

"Skapråner" stod det mellom linjene i rånertesten jeg tok på nettet. Det passer jo utmerket ifølge skribent og tidligere råner Bjørn Hatteruds analyse av rånerkulturens dårlige standing i ekte lærerhjem.

Han sier det er deilig å råne. Det har også Marion erfart, selv om hun ikke var en typisk råner. Jeg tror dem så gjerne.

Trimma og rusende biler utenfor gatekjøkkenet har vært et typisk syn alle stedene jeg har bodd. Bare i Bø i Telemark hadde jeg et par beskjedne erfaringer med rånerne og da var jeg dessverre ikke spesielt hyggelig. (OK, jeg innrømmer å ha utnytta unge bøhæringer på det groveste for å få skyss til Kroa i studietida.)

Jeg har jo ikke forstått før nå at jeg egentlig drømmer om å kjøre bil.

Hvor råner man i Oslo? Den mest iøynefallende råningen i Oslo er det unge menn med pakistansk bakgrunn som står for. De kjører blankpolerte og flashy biler. Stripa deres er Munkedamsveien forbi Konserthuset, fortalte Hatterud i et radiointervju. Også har vi såklart råning i utkanten av sentrum.

Jeg føler meg på utrygg grunn her. Tør jeg ta utfordringen? En ting er sikkert. Skal det bli noe råning på meg må det bli i en sånn bil.

5 Comments:

Blogger FishEye said...

Dodge Charger, du trenger en Dodge Charger, helst i kabriolet utgave. Du er dame (for du sa unnskyld på bussen :) "with a heart at the size of a V8 engine". Skal du råne i Oslo og få alle sorte BMWer til å fordampe til to-dimensjonale siluettpynter på gamle damers håndvesker, MÅ du har en Charger, med sugerør rett i Nordsjøen. Jeg har sett det en gang, en dame i en Dodge Charger. Jeg gikk heim og gråt, sparket hikstende i Toyotaen og klarte ikke å få bakenden på den bilen ut av hodet. Jeg er en likegyldig mann, uten ambisjoner, men en snørrvalp i en sort BMW ville bli suecidal om han stirret inn i stussen på en Charger, anført av en dame med pyntelige små hender på det grove rattet, som lot han stå der i lyskrysset dekket av små kantede perler av asfalt og den knusende lukten av.. Tommy Girl. Fan, nå begynner jeg å grine igjen. Damn U!

12:32 a.m.  
Anonymous Marion said...

Det kommer an på hvor god tid du har, men hvis du kjører E6 nordover mot Hamar kan du ta av til noe som heter Trautskogen (etter Minnesund). Veldig fin plass å kjøre bil, dog ikke hvis du vil vise deg fram eller kjøre veldig fort :)

8:50 a.m.  
Blogger Sometimes said...

Snakker vi om denne, fisheye? Det hadde vært noe, og gjerne til Trautskogen også, Marion....

2:15 p.m.  
Blogger fr.martinsen said...

tøff

12:12 a.m.  
Blogger FishEye said...

Jepp, thats the one, sometimes! Verdens minst anonyme gatejenstand. Selv når den står stille og bakker får den stiletthelene til å vibrere seg ned i asfalten. Den knatrer... og bunndraget på den bilen er så brutalt at puppene vil legge seg over skuldrene uansett hvor faste de er. Hvis du ser en slik, stjel den!

3:37 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home