Navn:
Sted: Oslo, Norway

Jeg skriver om det jeg tenker på, lurer på, liker og ikke liker. Det går en del i kultur på forskjellig vis.

30.4.06

Tykke leiver leverpostei

- Meeel levelpostei, sier småttisen blidt. Mannen på Dagsnytt har akkurat fortalt meg at klokka er sju denne søndagen og jeg tenker; Hvorfor ikke?

Jeg legger på tykke leiver med leverpostei på de små brødterningene som akkurat har fått pirket av det første leverposteilaget.

I bakhodet hører jeg meg selv si; "Du må spise brødet ditt også....", men jeg dropper det i dag.

Hvorfor har vi fått banket inn skallen at alle måltider, bortsett fra de varme, nærmest er meningsløse uten de grålige, gjerne litt tørre brødskivene? (Jeg tror ikke bare det er jeg som har det på denne måten.)

Det må ligge mer bak en hva som er sunt.

Sparegenet. Alba var på besøk og av en eller annen grunn snakket vi om egg. Alba liker egg. Jeg sa at jeg har hørt det er usunt å spise mer enn ett egg i uka, men det bare blåste Alba av. Hun mener det bare er en gammel og dårlig unsyldning for å spare penger. Verden forandrer seg tross alt, sier Alba.

For rundt 50 år siden brukte vi rundt 40% av husholdningen på mat, mens nå bruker vi bare omtrent 12 %.

Det fikk meg til å tenke på tykke leiver leverpostei og kjedelig brød også. Snakker vi om det samme her? Pålegg dyrt, brød billig? Er det bare derfor?

Brødet har blitt utfordret av Fedon og Atkins de siste åra, men forestillingen om at brød er bra er en stayer.

Småttisen har akkurat momset i seg to skiver fiskepudding uten brød også, uten at jeg får kvaler av det. Det er tydeligvis forskjell på fiskepudding og leverpostei. Selv om pudding og postei faktisk likner en hel del på hverandre.

Slutt på brødgnål. Etter en ny henvendelse om "Meeel levelpostei...." er småttisen mett og det ligger igjen fem rufsete brødfiller på tallerknen. Jeg dumper dem i søpla og tenker at det går bra.

Leverposteiforbruket hennes gjør ikke at vi går konk, brød er ikke såååå sunt og tiden jobber for oss; Hun blir sikkert en ekte nordmann med brødskiver i matpakka uansett....